skip to Main Content

Trajectòria

Montserrat Guanter

Sóc una dona en la seva seixantena que va començar a pintar ja d’adulta, però el dibuix i la pintura la vaig descobrir de petita; dibuixava i pintava a casa per a mi, il·lustrava els meus propis contes.

La formació artística va passar per matricular-me a Història de l’Art a la UdG però mai vaig acabar-la per circumstàncies professionals i familiars. A base d’anys i hores de dedicació vaig formar-me assistint a classes d’artistes com Agustí Gironella, Domènec Fita, Pep Colomer, Escola d’Art La Mercè, Montserrat Costa, Glòria Cortina, Sebi SubirósHerminia Antolinos, Teresa Jordà Vitó. Això comprèn un període d’anys entre el 1975 i l’actualitat en què encara esporàdicament assisteixo a workshops de tècniques variades.

Vaig formar part del col·lectiu ADAG (Assemblea d’Artistes de Girona) i vaig compartir les accions i els manifestos dels anys 1976,77, 78. També vaig ser membre d’un col·lectiu de dones pintores “Associació d’Art Antolinos” entre 1999 i 2015, sota la direcció d’Hermínia Antolinos vaig formar-me en la pintura antroposòfica. Treballàvem tal com si fos una escola, organitzada en cursos i projecte final d’estudis, el qual jo vaig presentar el 2008. En tot aquest període vaig participar en totes les col·lectives de l’Associació.

En l’actualitat pinto de manera continuada i independent, participant en col·lectives quan hi ha una ocasió adient, i també treballo per a una futura exposició individual per l’any 2020.

L'obra

El descobriment dels impressionistes en un viatge a París, en la meva joventut, va ésser el detonant que va fer que volgués formar-me. Em vaig deixar amarar de totes les tendències de canvi del segle XX, des dels impressionistes fins a l’expressionisme abstracte i l’art-pobre de Tàpies.

Els primers anys de formació jo no sabia ben bé què volia expressar ni com, però si sabia el que no volia. Vaig anar assumint que sóc més d’emocions i impactes de primer moment que no de reflexió, malgrat que amb els anys he descobert que pintar per mi s’ha convertit en una necessitat, en un refugi, i on les impressions rebudes tenen una llarga maduració.

De la natura en vaig aprendre formes i colors, però també a extreure’n les expressions i formes que jo volia plasmar, no simplement copiar un paisatge determinat. En el projecte “Colors Primaris” el meu objectiu era investigar sobre els tons i formes que cada color em suggeria, com interaccionava el nostre ull amb el cervell, amb la llum i l’experiència vital. Vaig treballar cada quadre amb grocs, blaus i vermells, però un dels colors era el dominant, creant uns elements inventats misteriosos, barreja de formes orgàniques, paisatges urbans i elements del món vegetal.

El descobriment de l’art antic i prehistòric em va portar a investigar amb formes i elements ceràmics, segons la meva imaginació, vaig fer unes peces que recordaven terracotes antigues, però amb paper i cartó, com en el projecte “Diàlegs amb el passat”.

Les tintes sobre seda, també m’han donat l’ocasió de fer volar encara més la imaginació i m’he deixat influenciar per imatges oníriques i contes antics. En l’actual projecte “Arbres” investigo com m’afecta i com veig jo la natura, com és o com voldria que fos. Els meus boscos d’arbres són també simbòlics i de vegades no són ni arbres.

Materials

En l’època d’aprenentatge vaig provar tota classe de suports, materials i tècniques, però hi han tres materials que predominan: aquarel·la, acrílics s/tela i tintes sobre seda.

La investigació sobre “Colors Primaris” va ser feta amb acrílics sobre tela. En el projecte “Diàlegs amb el passat” el material va ser paper i cartó retallat i passat per tenyiments, aquarel·la, vernissos, retoladors, etc.

Els últims projectes sobre seda, estan realitzats amb tintes per seda, gutta, retoladors, tinta xinesa, collages de sedes sobre seda. Les sedes pintades generalment les presento embolicades sobre un bastidor d’una tela convencional blanca, o a l’aire amb suports de canya de bambú o fusta.

Exposicions

He fet dues exposicions individuals, a Figueres el 2006 i a Girona el 2008 i diverses exposicions col·lectives entre el 2009 i el 2018, a Ullastret, Canet de Mar,Sta. Coloma de Queralt, Barcelona, Besalú, Reus, Empúries, Castelló d’Empúries, Vilajuïga, Thessaloniki i dues obres dipositades en una galeria de Barcelona van estar a ReggioEmilia, Milà i Insbruck.

Quadres

Back To Top